nagyhoho

Szálláskeresők

Vízállások

Többi oldalunk
*****     NemzetiHír---> Ébredj Magyar! Friss hírek! Katt!    *****    DVTK rajongói oldal    ****    <A href=" target=_blank>     *****

további oldalak

Időjárás
Animált Felhőtérkép
12 órás Animált Felhőkép Magyarországról

Háttérzene

Szavazás4.
Milyen az oldal?

Király!!!
Még pár javítás és király!
elmegy
lehetne jobb is
szar!
inkább nem szólok!

Partner oldal:

Banner

Bojlis horgászat

A bojlis horgászat alapszabályai

A bojlis horgászmódszer Angliából indult hódító útjára, évtizedekkel ezelőtt, célzottan a nagy pontyok horgászatára fejlesztették ki. Magyarországi megjelenését követően azonban még nem volt ismert a „Catch & Release !” („Fogd meg, és engedd vissza!”), ami mára már egy magát bojlis horgásznak valló személy tudástárában a legalapvetőbb fogalom. Ezzel elérhető, hogy a nagytestű pontyok a fárasztás és a bojlizásnál elengedhetetlen műveletek után tovább élhetnek éltető elemükben, a vízben.

A módszer használatának már említett legfontosabb szabálya a „Catch & Release”, azaz „Fogd meg, és engedd vissza!” jelszóval történő horgászat. Angliában és a legtöbb európai országban – ahol nagy népszerűségnek örvend a pontyhorgászat – már elterjedt, megszokottá vált ez a szemlélet, amelynek mára magyarországi térhódítása is jelentőssé vált. A visszaengedett és még gyarapodni képes halak ezáltal minden évben nagyobb egyedsúlyt érhetnek el. Ha követjük ezt a módszert, esetenként másokat is arra kérünk, hogy cselekedjenek így, akkor idővel egyre több és nagyobb hallal találkozhatunk majd a hazai vizekben is. Ez nagyon fontos dolog, hiszen gondolni kell a következő generációra is, akik már gyermekkorban ezzel a szemlélettel kezdhetik el ezt a nagyszerű sportot; mert könnyebb ezt fiatalon megtanulni, mint később, a normálisnak tartott, konyhai horgászatról átállni. Ezáltal az elkövetkező generációkban mind többen így cselekszenek majd, és egyre több horgász lesz köreinkben, aki a kíméletességet tartja majd fő szempontnak.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A magyar horgászok döntő többsége pontyra horgászik

A magyar horgászok zöme pontycentrikus, amit magyarázhatunk azzal, hogy e halfaj elterjedt hazánkban. Saját magam tapasztalata alapján mondhatom, hogy az emberben bizonyos idő után lezajlik egy folyamat. Először fogunk kisebb-nagyobb halakat, hazavisszük és büszkén állunk vele elő: megvan a zsákmány, a miénk, és senki más nem veheti el tőlünk. Amikor már egy nagy halat akasztunk, teljesen más érzés fog el minket. Mások az erőviszonyok, és más színvonalú az élmény, ami után mind többször és többször vágyunk erre az érzésre! Ez lejátszódhat többször, idővel azonban elérkezik egy fordulópont. Átéljük az élményt, megfogjuk a halat, azonban amikor raknánk bele a haltartó szákba, a kezünk megáll, és egy új gondolat jön elő. A halat elvehetjük a természettől, de vissza is adhatjuk neki.

A ponty visszaengedése, egy bojlis horgász számára, teljesen magától értetődő

Gondolkozunk, majd visszaengedjük a halat éltető elemébe. Elvehettük volna, de nem tettük meg, hiszen megkaptuk azt az élményt, amire vártunk, és ezután biztosak lehetünk benne, hogy mind többször átélhetjük ezt a csodálatos érzést, hiszen a nagy halak ott vannak a vízben, és ami a legfontosabb, a mi kezünk által kerültek vissza.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A ponty visszakerül éltető elemébe. Gyönyörű, és egyben felemelő érzés!

A hal kifogása és visszaengedése között azonban még sok folyamat lezajlik, amit a „kíméletes bánásmód” szókapcsolattal definiálhatunk. Itt mindig arra kell gondolnunk, hogy a hal nem az ellenségünk, hanem a barátunk, egy élőlény, akit ha megsérült, ápolnunk, óvnunk kell.

A ponty kifogása előtt, még a fárasztási folyamat végén gondoskodnunk kell arról, hogy már a szákolás a lehető legkíméletesebb módon történjen. Ezt elősegíthetjük egy olyan merítőszákkal, amelynek hálója sűrűn szövött, és ami elég nagy méretű ahhoz, hogy egy nagyobb testű ponty könnyedén elférhessen benne.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A nagyméretű háló a szákolás kíméletes és praktikus eszköze

Miután a partra emeltük a halat, egy újabb problémával szembesülünk. A hal testét borító nyálkaréteg nagyon érzékeny, nagyon könnyen sérül. Ezt megelőzhetjük egy nagyobb méretű pontymatrac használatával, amire már nyugodtan elhelyezhetjük a kifogott példányt, megkímélve ezáltal a további sérülésektől.

A puha pontymatrac megvédi a kifárasztott halat a további sérülésektől

Figyeljünk oda arra, hogy mielőtt ráhelyeznénk a halat, öntsünk a matracra nagyobb mennyiségű vizet a ponty védelmének érdekében, illetve naposabb, szárazabb időben figyeljünk arra is, hogy rövidebb ideig tartsuk a parton, mert jobban megviseli a melegebb idő.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A pontymatracra vizet locsolva elkerülhetjük a hal testét beborító nyálkaréteg sérülését

A meredek partoldalakon inkább menjünk vízbe, és a pontymatrac segítségével engedjük vissza a halat

Ha azonnal visszaengedjük a halat, akkor fertőtleníteni kell a horog által okozott sebet. Ez is egy nagyon fontos mozzanat, ugyanis a friss seb gyorsan elfertőződhet a vizekben, de sebfertőtlenítő használatával elkerülhetjük ezt.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A hal száján okozott seb gyógyulását fertőtlenítéssel segíthetjük elő

Egy kis odafigyeléssel a hal testén található többi sérülést is leápolhatjuk. Sokszor előfordul ugyanis, hogy a ponty saját magát sérti meg víz alatt található tárgyakkal, illetve növényekkel, de nem ritka a harcsa által okozott sérülés sem. Ezekre is figyeljünk oda!

A hal testén található esetleges további sérüléseket is ápoljuk le

A másik lehetőség, ha a pontyot tárolnunk kell a visszaengedés előtt. A tárolás akkor lehet szükséges, ha fotót szeretnénk készíteni az éjszaka megfogott halról, és a megfelelő fényviszonyokra várnunk kell. Erre a célra megfelelőek a sűrűn szövött, sötét színű pontytartó zsákok, amelyek szintén nem okoznak sérülést a halnak, és sötét színük hatására bennük a pontyok meg is nyugszanak.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A sötét színű pontyzsákban megnyugszanak a halak, a sűrű szövés pedig nem sérti a testüket

A sűrű szövés másik nagy előnye, hogy szemügyre vehetjük benne a ponty által kiürített táplálék-maradványokat

Ezek a legfontosabb dolgok a bojlis horgászat elkezdése előtt, amelyet meg kell tanulnunk. A bojlizás technikájának nem átgondolt használata veszélyes is lehet, hiszen azzal egy kisebb tó halállományából a nagyobb egyedek rövid időn belül eltűntethetők lennének.

Úgy gondolom, egyetlen sporthorgásznak sem lehet az a célja, hogy az élmények átélése, a szórakozás egyenlő legyen az élőlények pusztításával.

Ezért kérek mindenkit, aki most ismerkedik ezzel a horgászmódszerrel, alaposan gondolja végig a fentebb írt sorokat, és csak ezután kezdjen bele.

Ha megértettük, és elfogadtuk ezeket az íratlan szabályokat, akkor a bojlis horgászat rendkívüli élményekkel fog minket megajándékozni.

“Fogd meg, és engedd vissza!”

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A bojlis horgászat felszerelésigénye

A bojlis horgászatnak, mint minden más horgászmódszernek, megvannak a maga speciális, erre a célra kifejlesztett eszközei: bojlis botok, nyeletőfékes orsók, különböző zsinórok, végszerelékek és még sok más kellék. Azonban egyik sem létfeltétele a bojlival történő horgászatnak, de a siker felé vezető úton praktikusabb, kifizetődőbb választásnak bizonyulhatnak. Mielőtt a különböző szerelékek összeállításán törnénk a fejünket, célszerű áttekinteni, mit találhatunk a boltok polcain, ugyanis egy megfelelő összhangban lévő szereléssel lényegesen nagyobb sikereket érhetünk el.

A boltok polcain ma már rendkívül széles választékkal találkozhatunk, melyből jókora szeletet tudhatnak magukénak a bojlis horgászeszközök. A speciális, bojlis horgászathoz készült botokból is nagy, sokszor szinte átláthatatlan választékkal szembesülhetünk, ezért egy megfelelő bojlis bot kiválasztása nem mindig könnyű feladat. Ezek a horgászbotok általában 3,30 - 3,90-méteres hosszúságban kaphatóak. Egyik jellemzőjük az osztott nyél (szörfnyél), amely a kétkezes dobást segíti elő.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

Egy bojlis horgászbot a legtöbb esetben két vagy három részből áll: ezt szállítás miatt tartsuk szem előtt!

A legtöbb mai pontyozóbot dobósúlyát nem grammban, hanem egy angol mértékegységben, librában találhatjuk meg a bottesten. Ezek a pálcák rendkívüli rugalmasságról, erősségről tesznek tanúbizonyságot. Ennek ellenére egy hagyományos pontyozóbot is megfelelő lehet a bojlizás elkezdéséhez. Mindenekelőtt azt kell szem előtt tartanunk, hogy egy nagyobb testű hallal való küzdelem során is megfelelően tudjunk bánni vele, könnyen kezelhető eszköz legyen kezünkben.

A bojlis botok többsége vékony, mégis erős bottesttel rendelkezik

Az orsók között is, hasonlóan a botokhoz, találkozhatunk speciális darabokkal, a nyeletőfékes orsókkal. Ez az orsófajta két külön fékrendszerrel rendelkezik, ami a bojlis horgászat során nagyon jól kihasználható. Egy előre beállított erősségű fékkel kezdhetjük meg a horgászatot, a kápásra várva azonban ezt kiiktatjuk, és a másik, a nyeletőfék felügyeli a zsinórt. A kapás után, fárasztáskor az első fékrendszer veszi át a főszerepet.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A nyeletőfékes orsók két fékrendszerrel rendelkeznek, és megfelelő használat esetén könnyen a kedvencünkké válhatnak

Ugyanígy megfelelőek lehetnek az első- és hátsófékes orsók is, viszont itt bevágáskor figyelnünk kell a dob lefogására, amennyiben finoman beállított fékkel horgászunk. Többen kizárólag a nyeletőfékes orsókat használnak, de sokan előszeretettel használják az elsőfékes orsókat is.

A nyeletőfékes orsókon finoman állítható a nyeletőfék, majd egy kapcsolóval egyszerűen átválthatunk fárasztási fékre

Az orsó méreteit sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hiszen a bojlizásnál sokszor fontos dologgá válhat a nagy dobástávolság, illetve a több száz méteres távolságra történő horgászat. Mindig olyan orsót válasszunk, ami illeszkedik botunk képességéhez, és amivel a kívánt célt (dobástávot) elérhetjük.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A nyeletőfékes orsók több méretben kaphatóak – a nagy tárolókapacitás sokszor előnyt jelenthet

Az orsó dobját megfelelő mennyiségű és minőségű zsinórral kell feltöltenünk, figyelembe véve a bot erősségét, a meghorgászandó víz jellegét, illetve az elérni kívánt dobástávolságot.

A bojlizáshoz megfelelő monofil zsinórok rendkívül nagy választékban kaphatóak

A nagyobb dobásokhoz célszerűbb vékonyabb, illetve kifejezetten erre a célra kifejlesztett dobózsinórokat használni. Az akadósabb, keményebb terepeken előtétzsinórt is használhatunk, amelyre tökéletesen megfelelőek a több szálból álló fonott zsinórok.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A fonott zsinórok nagy ellenálló képességgel rendelkeznek, és fontos szerepet kaphatnak a horogelőkék elkészítésekor

Mielőtt kiválasztanánk a megfelelő súlyt (ólmot), figyelembe kell vennünk a bot dobósúlyát, és a használt zsinór teherbírását.

Ólmok között is nagy a választék, mind méretben, mind pedig formában, illetve kialakításban

Végszerelékünk teljessé tételéhez speciális bojlis horgok állnak rendelkezésre, amelyek egyik előnye, hogy a legtöbb esetben füles változatban is kaphatóak.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A speciális bojlis horgokon egy fület találhatunk, ami a későbbiekben nagyon hasznos dolog lehet számunkra

Ezeken az elengedhetetlen dolgokon kívül még rengeteg kiegészítő eszközt találhatunk a boltok polcain. Fontos még megemlíteni az elektromos kapásjelzőt, hiszen a bojlizásnál előfordulhat egy vagy akár több hetes folyamatos horgászat is. Ekkor nagy segítségünkre lehet ez a praktikus szerkezet.

A bottartó állványon elhelyezett elektromos kapásjelzők a hosszabb túrákon kiemelt szerepet kaphatnak, sőt szinte elengedhetetlen kellékek

A kapásjelzőket elhelyezhetjük bottartó állványon (rod pod), de ez sem feltétlenül szükséges, hiszen helyettesíthetjük egyágú, menetes bottartókkal is, amelyen szintén elhelyezhetőek az elektromos jelzők.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A bottartó állványok egyik nagy előnye, hogy állítható a dőlésszögük, ezáltal szinte bármilyen terepen, akár még csónakban is alkalmazhatóak

A hosszabb horgásztúrákat kényelmi eszközökkel tehetjük kellemesebbé. Jó szolgálatot tehet egy olyan sátor, amely ellenáll az időjárás viszontagságainak, és kényelmesen elférünk benne. A hosszabb időtartam miatt szükségünk lehet székekre, illetve egy kényelmes, megbízható ágyra is.

Egy megfelelő minőségű sátor hosszú időn át védelmünkre lehet az időjárással szemben

A felszereléseink épségének védelmére is gondot kell fordítanunk. Erre a célra tökéletesen megfelelőek a puha, szivacsos tárolóeszközök.

Teljes mérethez klikkelj a képre!

A szivacsos bottartó zsákok, táskák megvédik felszereléseinket a káros hatásoktól

Rengeteg kelléket, eszközt felsorolhatnék, de szinte lehetetlen vállalkozás lenne minden egyes darabot ismertetni.

A Bojli ABC következő részeiben részletesen foglalkozom majd az alapvető felszerelésekkel, aminek révén mindenki átfogó képet kaphat a bojlis horgászcikkek felhasználásáról, funkciójáról.

Figyellek!

legyezek
mással...

Szavazás3.

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.